Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Communicating archaeology : papers presented to Bill Putnam at a conference held at Bournemouth University in September 1995
Authors: ---
ISBN: 1900188937 9781900188937 Year: 1999 Publisher: Oxford Oxbow Books


Book
Lesgeven in meertalige klassen : handboek Nederlands als tweede taal in het voortgezet onderwijs
Author:
ISBN: 9789001363208 9001363202 Year: 2007 Publisher: Groningen/Houten Wolters-Noordhoff


Book
Contradicties : Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen 2013-1663
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789490693756 9490693758 Year: 2013 Publisher: Gent : AsaMER,


Book
Cultuuroverdracht en onderwijs in een multiculturele context
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789038219035 Year: 2012 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De samenleving en ook het onderwijspubliek worden steeds meer divers. Ouders van verschillende etnische achtergronden voeden hun kinderen in Vlaanderen en Nederland op. Ze hechten veel belang aan onderwijs, maar toch doen zich conflicten voor: waar de thuiscultuur sterk afwijkt van de schoolcultuur, kunnen spanningen ontstaan die door de leerling moeten worden overbrugd en impact hebben op zijn of haar schoolloopbaan. Hoewel ons onderwijssysteem bekend staat als één van de beste ter wereld, is de kloof tussen leerlingen die zeer goed en zeer slecht presteren groot. Een meerderheid van de slechtst presterende leerlingen zijn jongeren met migratieachtergrond.Vele sociale en culturele instituties, zoals het onderwijs, vertrekken van de idee dat de slaagkansen zullen verhogen wanneer men zich aanpast aan de dominante cultuur en de eigen etnisch-culturele achtergrond achterwege laat. De aanpak die scholen gaandeweg hebben ontwikkeld voor etnisch homogene klassengroepen blijkt niet meer toereikend. De etnisch-culturele en sociaaleconomisch heterogene samenstelling van de schoolpopulatie stelt nieuwe uitdagingen aan ons democratisch onderwijsproject.In dit boek maken gevestigde onderzoekers kanttekeningen bij het maatschappelijk debat en presenteren jonge wetenschappers de resultaten van hun onderzoek naar de ervaringen van ouders van verschillende etnisch-culturele achtergronden en de invloed van de schoolomgeving


Book
Kunsteducatieve vormingsprocessen : op basis van een casestudy van het programma "Muzische Klassen" van de kunsteducatieve organisatie "De Veerman"
Author:
ISBN: 9789044121247 Year: 2007 Volume: 2 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doorheen de geschiedenis heeft de visie op de kunsteducatie verschillende gedaanteverwisselingen ondergaan: volksverheffend ten tijde van de Verlichting, bevoogdend op het eind van de 19e eeuw, emancipatorisch in de jaren zeventig, utilitair in de jaren tachtig, tot het huidig postmodernisme, waarbij geen eenduidige waarheid vooropstaat. Het eerste deel van het boek gaat hier uitvoerig op in. Binnen deze verschuivingen tekenen er zich steeds twee spanningsvelden af: leefwereld versus systeem, beheersing versus emancipatie. Kunsteducatieve vormingsprocessen bewegen zich in het spanningsveld van leefwereld en systeem: Tegelijkertijd balanceren zij tussen beheersing en emancipatie, waarbij het begrip emancipatie soms beheersende vormen dreigt aan te nemen. De kunsteducatieve organisatie De Veerman werkt vanuit een overkoepelende visie op kunsteducatie. Eén van de kunsteducatieve programma's die deze organisatie mee begeleidt, zijn de Muzische Klassen. Aan de hand van een casstudy van dit programma kunnen we besluiten dat in de kunsteducatieve praktijk van vandaag het communnicatief handelen hoog in het vaandel wordt gedragen. Daarnaast focust men zich in deze case volledig op emancipatie en wil men de deelnemers aansporen tot het stellen van kritische vragen bij gegeven antwoorden. Deze case wordt dan ook bekeken vanuit de theorie en de evoluties in het denken en handelen vanuit kunsteducatief oogpunt.


Book
Handelingsgericht werken in de klas : de leerkracht doet ertoe!
Authors: --- ---
ISBN: 9789033479250 Year: 2010 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zorgteams en CLB zijn enthousiast over Handelingsgericht werken (HGW). De Nederlandse auteurs, Nolle Pameijer, Tanja van Beukering en Sonja de Lange schreven in 2009 een boek speciaal voor leerkrachten: HGW voor schoolteams. Dit boek is de Vlaamse bewerking hiervan. HGW gaat over omgaan met verschillen. Het beoogt de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding voor alle leerlingen te verbeteren. De volgende uitgangspunten zijn daarbij sturend:De onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal: wat hebben zij nodig om bepaalde onderwijsdoelen te behalen? Het gaat om de afstemming en wisselwerking tussen deze leerling, deze klas, deze leerkracht, deze school en deze ouders. Samenwerking tussen leerkrachten, leerlingen, ouders, zorgteam, CLB en externe begeleiders is noodzakelijk om kwaliteitsvol onderwijs te kunnen realiseren. Het schoolteam formuleert en evalueert lange- en kortetermijndoelen voor het leren, de werkhouding en het sociaal-emotioneel functioneren van alle leerlingen .Het Onderwijs- en begeleidingstraject verloopt systematisch, in stappen en transparant. Het is eenieder duidelijk hoe de school wil werken en waarom .Dit boek is bedoeld voor leerkrachten en leidinggevenden in het gewoon en buitengewoon basisonderwijs. Het is tevens interessant voor zorgteams, CLB, lerarenopleiders, nascholers en hulpverleners. In deze Vlaamse bewerking van het Nederlandse origineel ('Handelingsgericht werken', 2009) tonen de auteurs, een groep onderwijsdeskundigen en psychologen, hoe je als leerkracht samen met je schoolteam handelingsgericht kunt werken. Handelingsgericht werken (HGW) is de manier waarop scholen en CLB-kinderen (Vlaamse 'Centra voor Leerlingbegeleiding') met specifieke onderwijsbehoeften een zorg op maat kunnen bieden. In het eerste hoofdstuk komen de uitgangspunten van HGW aan de orde, daarna wordt de rol van de leerkracht besproken. De volgende hoofdstukken behandelen de verschillende fases binnen het zorgcontinum: van een preventieve basiszorg tot de overstap Naar een school op maat. Hoofdstuk vijf en zes bieden advies over een constructieve communicatie met leerlingen en ouders, de laatste hoofdstukken beschrijven tot slot een succesvol handelingsplan en een implementatie van HGW door het hele schoolteam. Een zinvolle aanvulling op eerdere boeken van dezelfde auteurs, bestemd voor leerkrachten, zorgcordinatoren en directies, maar ook bruikbaar in lerarenopleidingen en nascholingen. Bevat een literatuurlijst, formulieren, checklists en personalia van de auteurs 3 : Curriculum vitae van de auteurs


Book
Atlas of knowledge : anyone can map
Author:
ISBN: 0262328437 0262328429 9780262328425 1336284528 9781336284524 9780262028813 0262028816 9780262328432 Year: 2015 Publisher: Cambridge, Massachusetts ; London, England : The MIT Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The power of mapping: principles for visualizing knowledge, illustrated by many stunning large-scale, full-color maps.Maps of physical spaces locate us in the world and help us navigate unfamiliar routes. Maps of topical spaces help us visualize the extent and structure of our collective knowledge; they reveal bursts of activity, pathways of ideas, and borders that beg to be crossed. This book, from the author of Atlas of Science, describes the power of topical maps, providing readers with principles for visualizing knowledge and offering as examples forty large-scale and more than 100 small-scale full-color maps. Today, data literacy is becoming as important as language literacy. Well-designed visualizations can rescue us from a sea of data, helping us to make sense of information, connect ideas, and make better decisions in real time. In Atlas of Knowledge, leading visualization expert Katy Börner makes the case for a systems science approach to science and technology studies and explains different types and levels of analysis. Drawing on fifteen years of teaching and tool development, she introduces a theoretical framework meant to guide readers through user and task analysis; data preparation, analysis, and visualization; visualization deployment; and the interpretation of science maps. To exemplify the framework, the Atlas features striking and enlightening new maps from the popular “Places & Spaces: Mapping Science” exhibit that range from “Key Events in the Development of the Video Tape Recorder” to “Mobile Landscapes: Location Data from Cell Phones for Urban Analysis” to “Literary Empires: Mapping Temporal and Spatial Settings of Victorian Poetry” to “Seeing Standards: A Visualization of the Metadata Universe.” She also discusses the possible effect of science maps on the practice of science.


Book
Moedertaalonderwijs bij allochtonen : geïntegreerd onderwijs in de eigen taal en cultuur
Author:
ISBN: 9033442795 9789033442797 Year: 1999 Volume: 6 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In een eerste deel wordt nagegaan hoe allochtonen te Brussel aankijken tegen concentratiescholen, wat Turkse en Marokkaanseouders denken over lessen moedertaal voor hun kinderen en of cultuurmenging bij kinderen verwarring sticht of rechtlijnigheid bevordert. De delen twee en drie staan stil bij het onderwijs eigen taal en cultuur respectievelijk in Vlaanderen en Brussel. De auteurs, meestal praktijkmensen, vertellen over wat het OETC eigenlijk moet zijn, hoe met het Nederlands, met het interculturalisme en met de ouders wordt omgegaan. In een laatste hoofdstuk evalueert Johan Leman de toepassing van de non-discriminatieverklaring en schetst hij de positieve bijdrage van het OETC binnen dit kader.

Keywords

Minorities --- Multicultural education --- Native language --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Intercultureel onderwijs. --- Migranten --- Migrantenkinderen --- Education --- Study and teaching --- Onderwijsbeleid --- Vlaanderen. --- Onderwijs --- concentratiescholen --- intercultureel onderwijs --- Teaching --- moedertaalonderwijs --- Sociology of minorities --- Sociology of education --- Intercultureel onderwijs --- 376.7 --- Concentratiescholen --- Cultuur --- Geïntegreerd onderwijs --- Integratie --- Intercultureel onderwijs ; Brussel --- Intercultureel onderwijs ; materialen --- Taal --- 475.36 --- Allochtonen --- Brussel --- Intercultureel --- Moedertaal --- Nederlands --- Non-discriminatiebeleid --- OETC --- Taalbeschouwing --- Vlaanderen --- geïntegreerd onderwijs --- migranten --- onderwijs aan allochtone groepen --- Nederlands: didactiek anderstaligen --- allochtonen --- cultuur --- didactiek --- taal --- Academic collection --- #PBIB:+105.30 --- #PBIB:+107.31 --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Moedertaal --- #KVHB:Onderwijs; allochtonen --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 734 Multicultureel onderwijs --- Onderwijs eigen taal en cultuur OETC --- Mother tongue --- Vernacular language --- Language and languages --- Intercultural education --- Culturally relevant pedagogy --- Ethnic minorities --- Foreign population --- Minority groups --- Persons --- Assimilation (Sociology) --- Discrimination --- Ethnic relations --- Majorities --- Plebiscite --- Race relations --- Segregation --- Onderwijs in eigen taal en cultuur --- (zie ook: roldoorbrekend onderwijs) --- (zie ook: teleonderwijs) --- didactiek basisonderwijs - onderwijs in eigen taal en cultuur --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Opvang anderstalige leerlingen --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Onderwijs in de Eigen Taal en Cultuur (OETC) --- Nederlands als tweede taal --- Allochtone leerlingen --- Migrantenproblematiek --- Linguïstiek --- Taalverwerving --- Concentratieschool --- NT2 --- Allochtone leerling --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Culturally sustaining pedagogy --- Leerling met een migratieachtergrond --- Native language - Study and teaching - Belgium --- Minorities - Education - Belgium --- Multicultural education - Belgium


Book
Handboek sportmanagement
Authors: --- ---
ISBN: 9789020967272 Year: 2007 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sport wordt door honderden miljoenen mensen op de wereld beoefend en bekeken. Op alle niveaus wordt sport geprofessionaliseerd en steeds meer werknemers vinden zinvol werk in de sportsector. Het is bovendien een sector in volle ontwikkeling. Zowel de overheid, het bedrijfsleven als de media hanteren sport bij hun beleid, bij communicatie, bij promotie. Steeds meer worden concepten uit de sportwereld overgenomen in het management. Denken we maar aan coaching en teamwerk. Anderzijds doet sportmanagement haar volle voordeel bij recente inzichten uit het moderne management. De nood aan kennis en opleiding tot professionele sportmanager laat zich dan ook steeds meer voelen. Steeds meer cursussen en opleidingen omvatten het vakgebied sportmanagement. In dit handboek geven we een overzicht van de belangrijkste thema's. We bieden een evenwicht tussen academische inzichten en talrijke praktijkvoorbeelden. Dit maakt dat het boek geschikt is als lesmateriaal voor introductiecursussen, maar ook als naslagwerk voor ervaren sportmanagers. (Bron: covertekst)


Book
Handboek kwalitatieve onderzoeksmethoden
Author:
ISBN: 9789033464799 9033464799 Year: 2007 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De invalshoek van het boek is praktijkgeoriënteerd met een speciale aandacht voor startende onderzoekers en studenten. De theoretische benadering van de onderwerpen wordt afgewisseld met voorbeelden uit gepubliceerd werk en materiaal uit de dagelijkse onderzoekspraktijk. De voorbeelden zijn gekozen uit Nederlandstalig én internationaal onderzoek, uit hedendaagse studies én klassiekers uit de kwalitatieve onderzoekstraditie. Voor studenten wordt elk hoofdstuk afgerond met korte zelftesten die toelaten om zelf je vorderingen in de verwerking van het boek na te gaan. Het handboek is verdeeld in vier grote delen. Het eerste deel situeert de kwalitatieve onderzoeksmethode historisch en vergelijkt de eigenheid van het kwalitatieve met de eigenheid van kwantitatief onderzoek. Het tweede deel kijkt naar de start van het onderzoek: het schrijven van de probleemstelling, het nemen van cruciale beslissingen bij het opzetten van het onderzoek en het werken met kwalitatieve steekproeven. Deel drie behandelt de verschillende dataverzamelingsmethoden die regelmatig terugkomen in kwalitatieve onderzoeken. Meer bepaald wordt ingegaan op het diepte-interview, de focusgroep en het wetenschappelijk observeren. Het laatste deel gaat dieper in op de verwerking van kwalitatieve gegevens. Hoe kwalitatieve data analyseren en wat met de kwalitatieve rapportage? Ook wordt ingegaan op kwaliteitsvereisten binnen kwalitatief onderzoek.

Keywords

Sociale wetenschappen --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek. --- Geografie. Ruimtelijke analyse. Algemeen. --- Geografie --- Research --- Methodologie. --- Ruimtelijke analyse --- Algemeen. --- Social Sciences and Humanities. Social Sciences --- Research Methodology. --- onderzoeksmethoden --- kwalitatief onderzoek --- Qualitative methods in social research --- sociaal-cultureel werk --- sociaal werk --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Handbooks --- Methods --- Research methods --- Qualitative Research --- H 62.A5-Z Social Sciences (General) - Study and teaching. Research - - General works --- 82:3 --- #KVHB:Methodologie --- #KVHB:Wetenschappelijk onderzoek --- sociaal wetenschappelijk onderzoek --- onderzoekstechnieken --- 300.6 --- 001.891 --- #SBIB:303H30 --- 82:3 Literatuur en maatschappijwetenschappen --- Literatuur en maatschappijwetenschappen --- 001.891 Wetenschappelijk onderzoek. Research. Onderzoekmethoden --- Wetenschappelijk onderzoek. Research. Onderzoekmethoden --- Kwalitatieve methoden: algemeen --- probleemstelling --- onderzoeksontwerp --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Kwalitatieve sociologische onderzoeksmethoden --- Interviews Interviews --- Méthodes Methoden --- Méthodes de recherche Onderzoekstechnieken --- #KVHA:Interviewtechnieken --- #KVHA:Kwalitatief onderzoek --- 301.081 --- interview --- rapporteren --- Integrale kwaliteitszorg (IKZ, kwaliteitskringen, kwaliteitszorg) --- Sociologisch onderzoek (methodologie in sociaal onderzoek, onderzoek, sociaal onderzoek, sociaal-wetenschappelijk onderzoek) --- Onderzoek --- Onderzoeksmethode --- 303.1 --- Kwalitatief onderzoek --- Onderzoeksmethoden --- Wetenschappelijk onderzoek --- S20080004.JPG --- Sociaalwetenschappelijk onderzoek --- kwaliteit --- sociaal onderzoek --- 658.5 --- 301.08 --- Methods in social research (general) --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap)

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by